sdasad

9/9
9/9

Samo da papirja ne zmanjka …

01.01.2023
Klara Hameršak

Izredne razmere zahtevajo izredne ukrepe in med slednje sodi povečana preskrba s hrano in — toaletnim papirjem. Zakaj je tako, je težko trezno razložiti, a oba prodajna segmenta sta neločljivo povezana in sodobnega človeka je že od nekdaj strah tako lakote kot nehigiene.

 

Prvi zapisi o uporabi toaletnega papirja v zgodovini segajo v šesto stoletje našega štetja — v zgodnjo srednjeveško Kitajsko: “Papirja s citati ali komentarji petih klasikov ali z imeni modrecev si ne bi drznil uporabiti v toaletne namene.”

To je spisal učenjak in uradnik Yan Zhitui, arabski popotnik, ki je obiskal Kitajsko leta 851, pa je pripomnil: Po opravljeni potrebi se ne umijejo z vodo, ampak samo zdrgnejo s papirjem.”

Drugje so se ljudje brisali z volno, čipkami in konopljo, manj premožni pa z različnimi materiali, do katerih so pač v tistem trenutku imeli dostop, naprimer listje, travo, mah, pesek, sneg in celo z roko.

Stari Rimljani so uporabili kos spužve, napičen na palico, in jo po uporabi namočili v vedro s kisom.

Nekateri talmudski viri navajajo pradavno judovsko prakso uporabe kamenčkov, ki so jih prenašali v posebni torbi.

Zagon založništva v osemnajstem stoletju je vzpodbudil uporabo potiskanih strani časopisov in cenenih knjižnih izdaj, s katerimi so si krajšali čas med potrebo in jih potem odplaknili v kanalizacijo.

Uradno za izumitelja toaletnega papirja velja Američan Joseph Gayetty — pakete posameznih lističev je predstavil leta 1857 in na vsak listič natisnil svoje ime.

Podjetje Scott Paper Company je na trg poslalo perforiran papir na roli, ki se je dobro obnesel. Ker v tistem času po toaletnem papirju ljudje niso odkrito povpraševali, prodajalci pa ga niso ponujali, so se pri SPC spomnili, da bi ponudili embalažo po meri blagovnih znamk, kar je zagrabilo več kot 2000 blagovnih znamk.

Po nekaj letih pa so se odločili ustaviti to prakso in so ponudili izdelek pod lastno znamko Scott Tissue, oglaševali pa so ga kot zdravstveni izdelek, ki je pomagal preprečevati širjenje griže, tifusa in kolere. Do leta 1925 je podjetje postalo vodilni svetovni proizvajalec toaletnega papirja.

 

Scott Paper Company

Oglas za toaletni papir podjetja Scott Paper Company

 

V Angliji je leta 1942 mehkejšo dvoslojno rolico predstavilo podjetje St Andrew Mill, ki je v devetdesetih pod znamko Andrex v ponudbo vključilo tudi drugo novost, vlažne robčke.

Johnny Carson se je leta 1973 v oddaji Tonight Show pošalil v zvezi z obvestilom za javnost kongresnika Harolda Froehlicha o pomanjkanju toaletnega papirja. Posledica je bil tak naval na papir, da ga je za nekaj mesecev dejansko zmanjkalo.

Podobni panični nakupi so se dogajali tudi ob izbruhu Covida-19, ko so nekateri ljudje zaradi morebitne karantene povečali zalogo papirja, ki bi jim sicer bil na voljo na delovnem mestu.

 

toaletni papir

 

Še nekaj toaletne statistike: povprečen rok trajanja rolice je pet dni, povprečen uporabnik porabi 57 lističev na dan in 100 rolic na leto, za zadovoljitev njegovih potreb v celem življenju pa pade okoli 384 dreves.

Kot lahko vidimo, življenje brez toaletnega papirja ne bi bilo preveč vzdržno, a poleg osnovnega poslanstva, ki ga toaletni papir opravlja, nam lahko pomaga tudi izkazati pozornost ljubljeni osebi. Naprimer ob rojstnem dnevu. Slavljenec, ki je od vas za rojstni dan prejel toaletni papir, se bo spomnil na vas tudi v trenutkih, ki jih najraje preživlja sam.